با گیلاس این میوه خوشمزه بیشتر آشنا شوید

در این مقاله با خواص گیلاس این میوه خوشمزه بیشتر آشنا شوید. گیلاس این میوه که عروس میوه های تابستانی است و از آن برای رفع عطش در تابستان شربت تهیه می کنند و همچنین کمپوت و مربای آن طرفدار زیادی دارد. دارای خواص و فواید بسیاری است که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

با ما همراه باشید تا در ادامه خواهیم گفت:

  • خواص گیلاس در طب ستنی
  • فواید گیلاس برای سلامتی
  • خواص گیلاس برای خانم های باردار

خواص گیلاس در طب ستنی

فواید گیلاس در طب سنتی

گیلاس  دارای طبع سرد و تر و حاوی آب ، پروتئین، فیبر، چربی، قند، آهن، کلسیم و گوگرد است و از نظر طب سنتی مصرف گیلاس برای افرادی که گرم مزاج هستند و یا به عبارتی دارای مزاج گرم و خشک هستند، گزینه ی بسیار خوبی محسوب می شود این دسته از افراد اگر مقدار زیادی هم از گیلاس استفاده کنند به هیچ عنوان دچار مشکل نخواهند شد.

افراد گرم مزاج نیازی نیست از مصلح به همراه گیلاس استفاده کنند زیرا افرادی که مزاج گرم و خشک دارند معمولا از مشکل یبوست رنج می برند و از آنجایی که احتمال ابتلا به یبوست در تابستان به دلیل کم شدن آب بدن زیاد است، به این دسته از افراد توصیه می شود که از گیلاس استفاده کنند.

میوه هایی که رنگ آن ها قرمز است با مزاج گرم سازگاری دارد. البته افرادی که مزاج گرم و تر دارند بهتر است که از آلبالو به جاى گیلاس استفاده کنند چون طبع آلبالو نسبت به گیلاس سردتر است و تأثیر بهتری روی بدن این دسته از افراد می گذارد.

بیشتر بخوانیم : طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی و رژیمی

فواید گیلاس برای سلامتی

گیلاس دارای ویتامین آ و ث ، و همچنین آنتی اکسیدان می باشد و از سوی دیگر این میوه منبع طبیعی هورمونی که چرخه خواب و بیداری را در بدن تنظیم می کند یعنی ملاتونین است. در این بخش از مقاله به بیان فواید گیلاس برای سلامتی می پردازیم.

از خواص گیلاس برای سلامتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

شفاف سازی پوست با خوردن گیلاس

همانطور که گفتیم گیلاس دارای ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان ها از جمله آنتوسیانین هاست که با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کند. در نتیجه برای درمان چین و چروک ها و از بین بردن لکه های پوست مفید بوده و به سفاف سازی و جوان سازی پوست صورت کمک می کنند.

با خوردن چند عدد گیلاس در روز سلامت قلبتان را تضمین نمایید

از دیگر خواص درمانی گیلاس می توان به حفظ سلامت قلب اشاره نمود فقط کافیست روزانه چند عدد گیلاس میل نمایید البته در فصول سرد می توانید با خشک کردن این میوه در تابستان از آن استفاده نمایید. این خاصیت در گیلاس وابسته به پتاسیم موجود در این میوه است. پتاسیم برای تنظیم عملکرد قلب مفید بوده و باعث سلامت و عملکرد بهتر آن می‌ گردد.

درمان نقرس با گیلاس

گیلاس منبع غنی آنتوسیانین است که این ماده شیمیایی کاهش التهاب نقش مهمی دارد و می‌تواند به طور مستقیم برای کاهش درد مفاصل مفید واقع شود. و همانطور که می دانید درد مفاصل از مشکلاتی مانند پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید ناشی می‌شود.

از طرفی ملاتونین موجود در گیلاس می تواند آنیون پروکسی نیتریت، رادیکال‌های هیدروکسیل و هیپوکلرو اسید که در فرآیند التهاب نقش دارند را مهار کند.

فواید گیلاس برای سلامتی

کنترل قند در افراد دیابتی

مصرف گیلاس در حد مناسب به مبتلایان به دیابت و ورم مفاصل توصیه می ‏شود زیرا گیلاس حاوی یک رنگدانه طبیعی بنام آنتوسیانین است دارای فواید درمانی متعددی نظیر : افزایش تولید انسولین به میزان 50 درصد می شود و در نهایت کنترل قند خون را انجام خواهد داد.

گیلاس میوه ای است که نشاسته ی کمی دارد و قندش برای افراد دیابتی زیان بار نیست(البته باز هم تاکید می شود که اگر به میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه مصرف شود).

قند طبیعی موجود در گیلاس برای افراد دیابتی مضر نیست چون از نوع سوربیتول است که 70 درصد آن در بدن بدون این که تبدیل به گلوکز شود، صرف تولید انرژی می گردد.

بیشتر بخوانیم : طرز تهیه مربای گیلاس در خانه

با خوردن گیلاس به درمان آکنه و جوش صورت خود کمک کنید

علاوه بر مزایای گیلاس و آب گیلاس که در مطلب فوق گفتیم این میوه حاوی مقادیر بالای ویتامین A می باشد که به درمان آکنه و جوش صورت کمک می نماید و همچنین گیلاس دارای خواص ضد باکتری می باشد که با حذف کردن سموم از خون به درمان جوش برای درمان جوش های صورت بسیار مفید می باشد.

گیلاس احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد

همانطور که در ابتدای این مقاله خدمتتان عرض نمودم گیلاس دارای میزان قابل توجهی فیبر می باشد که موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده می شود. مصرف منظم گیلاس به دلیل وجود فیبر فراوان با کاهش و کنترل وزن نیز در ارتباط است.

تقویت مو و پیشگیری از مو خوره

آنتوسیانین ها و بتا کاروتن موجود در گیلاس به درمان ریزش مو کمک کرده و از ابتلا به موخوره جلوگیری می کند. و همچنین ویتامین B در بهبود گردش خون در بدن کمک می کند و موجب بازسازی سلول های پوست سر میشود و در نهایت ریزش مو کاهش یافته و رشد مو افزایش می یابد.

خواص گیلاس برای خانم های باردار

در این بخش از مقاله "با گیلاس این میوه خوشمزه بیشتر آشنا شویدبه فواید گیلاس برای مادران باردار می پردازیم.

خواص گیلاس برای خانم های باردار

داشتن اندامی خوب در دوران بارداری با خوردن گیلاس

امروزه تمامی مادران باردار خواستار اندامی مناسب در دوره بارداری هستند و نمی خواهند بعد زایمان دارای اندامی چاق باشند. سعی کنید در دوره بارداری از میوه های قرمز و خوشمزه همچنان گیلاس استفاده نمایید زیرا بخاطر فیبر و قند پایین به حفظ تناسب اندام شما کمک می نماید.

سلامت مغزی کودک

خوردن گیلاس در دوران بارداری بسیار مفید است چون گیلاس حاوی آنتوسیانین است از سلول‌های عصبی محافظت کرده و سلامت مغزی جنین را افزایش می‌دهد.

گیلاس سرشار از ویتامین c است

ویتامین C در برابر آسیب محیطی و برخی بیماری ها از بدن محافظت می‌کند. در واقع،  ویتامین C با باکتری‌های و ویروس‌های موجود در بدن مبارزه می‌کند.

ویتامین C نقش مهمی را در افزایش سلامت جسم ایفا می‌کند. ویتامین C در سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شود. وقتی زنان باردار گیلاس مصرف می‌کنند، مواد مغذی لازم برای سلامتی خود و جنین را دریافت می‌کنند.

خواص آنتی اکسیدانی دارد

از خواص دیگر گیلاس برای دوران بارداری می توان به آنتی اکسیدان موجود در آن اشاره نمود. این ماده تاثیر رادیکال‌های آزاد را نیز مهار می‌کند. بنابراین چون زنان باردار باید از خود و جنین‌شان مواظبت کنند، خوردن گیلاس برای‌شان ضروری می‌شود.

آرزو افشار ونگینی ۱ ۰
متین

<p><a href="https://www.ostadcoach.com/">عالی بود مطلبتون</a></p>

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اینجا سبک زندگی شاد را بیاموزید