چگونه در ماه مبارک رمضان با کرونا مقابله کنیم و ویتامین های بدن خود را تنظیم کنیم؟

رمضان ماه خداست، در این ماه باید روزه بگیریم. اما چگونه در این وضعیت املاح و ویتامین های بدن خود را تنظیم کنیم. این نوشته به این موضوعات میپردازد.

در روایات و احادیث آمده است که در این ماه با روزه داری، دروازه های بهشت باز میشوند و شیطان به زنجیر کشیده میشود؛ زیرا تحمل گرسنگی و تشنگی برای کسب رضایت خداوند، در واقع یک نوع مبارزه با وسوسه‌های شیطانی ست. هم زمان با اذان مغرب، سفره مهمانی خدا برای روزه داران پهن می‌شود. رعایت برخی از نکات آشپزی درآماده کردن افطاری ماه رمضان برای تندرستی و حفظ سلامت لازم است. در این ماه وجود شب قدر بسیار مبارک است. وجوب پرداخت زکات فطر نیز از خصیصه‌های اصلی ماه رمضان است.

برخی از فضائل ماه مبارک رمضان

 برترین و بهترین ماه سال و ماه نزول قران است. در این ماه قران کریم، ماه رمضان را ماه عبادت معرفی کرده است و خدا قرآن را برای هدایت انسانها نازل کرده است. پیامبر اکرم در مورد ماه رمضان می فرمایند: این ماه، ماه خیر و برکت و رحمت و مغفرت است. ماهی ست از برترین روزها و شب ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است. ماهی است که خدا شما را به میهمانی دعوت کرده و مورد لطف خود قرار داه است. در این ماه نفس‌های شما تسبیح و خوابتان عبادت و عمل و کردارتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است.

آداب کلی و اصول تغذیه‌ای روزه داری

شخص مسلمان برای دستیابی به معنویات بهتر، لازم است خود را برای روزه داری آماده کند. آمادگی کامل جسمانی و روحی برای روزه داری. برخی افراد که مکن است به علت ضعف بدنی نتوانند روز بگیرند. این گونه افراد باید با مشورت پزشک قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با مصرف ویتامین ‌های مورد نیاز بدن خود، ابتدا خود را تقویت کنند. حتما از پزشک کمک بگیرید و دقت کنید که شناخت درست ویتامین‌ها و دانستن این موضوع که بدن هر انسانی چه مقدار از هر ویتامین نیاز دارد، برای سلامتی بسیار مهم است. دقت کنید که نیاز افراد مختلف به ویتامین ها به عواملی مانند سن، جنسیت، سلامت، بیماری های زمینه ای و ... بستگی دارد. نکته مهم در مصرف ویتامین‌ها این است که زمانی میتوانند برای بدن موثر باشند که به صورت مداوم و مطابق نیاز بدن مصرف شوند. در قسمت دانستنی‌های اکالا بلاگ، همه ویتامین‌های مهم همراه با موارد مصرفشان و اینکه چه غذاها و میوه‌هایی حاوی این ویتامین ها هستند، به طور کامل توضیح داده شده است. همانطور که می‌دانید با روزه داری، قند خون در کبد افت خواهد کرد و چربی های زیر پوست ذخیره شده اند و پروتوئین های عضلات و غدد و سلول های کبدی آزاد می شوند و صرف به مصرف تغذیه می رسند. در زمان روزه داری ضعف و عصبی بودن نمایان است ولی در عین حال روزه داری بافت های بدنی را می شوید و آن ها را تازه می کند. فواید روزه داری بسیار است. با کم خوردن و کم نوشیدن و پرهیز از غذاهای سنگین در مدت کوتاه معده استراحت کرده و تمامی امراض درمان خواهد شد.

سایر مواردی که در ماه رمضان باید رعایت کنیم:

۱- شخص روش روزه داری را بداند و به آن عمل کند.

۲- نماز و تلاوت قران را فراموش نکند.

۳- صبر و بردباری یکی از اهداف روزه داری است و مهربانی با مردم را فراموش نکند.

۴- مستحب است که فرد روز دار افراد دیگر به سفره افطار دعوت کند و از سهم خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.

از بین ۳ وعده غذایی که در ماه رمضان صرف میشود (سحری، افطاری و شام) وعده افطاری و شام از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. البته منظور از اهمیت، تنوع غذایی در این وعده هاست. با توجه به اینکه یکی از فرایضی که بر آن بسیار تاکید شده، اجتماع مسلمانان در ماه رمضان است، دعوت به افطاری همواره یکی از پسندیده ترین کارها در این ماه مبارک است. برای رنگین تر شدن سفره های افطاری تان، میتوانید از پیشنهادهای آشپزی مجله اکالا استفاده کنید. با اینکار علاوه بر هموارتر کردن مسیر خود برای رسیدن به بهشت برین، خود و سایر روزه داران را به نشستن پای سفره‌هایی رنگارنگ و زیبا دعوت کنید.

هر آنچه از آیات و روایات بدست آمده، این است انسان روزه دار برای بدست آوردن غفران و رحمت الهی استفاده بهتر از ضیافت الهی است. خوداری و امساک از خوردن و آشامیدن و دوری از کارهایی که روزه را باطل می کند. امور دیگری باید رعایت شود از جمله: چشم، گوش، زبان و سایر اعضای خود را از ارتکاب گناه حفظ کند و در چارچوب موازین شرعی، از نعمت های بزرگ خدا استفاده کند.

فرد روزه دار چه غذاهایی باید مصرف کند؟

 گنجاندن کربو هیدراتها در هنگام سحر، مصرف حلیم، خرما (سرشار از قند)، فیبر، کربوهیدرات، بادام (سرشار از کلسیم و املاح و فیبر)، مغزها و آجیل ها (مبع خوبی از ویتامین) برخی از مواد غذایی مناسب این ماه است. سعی کنید از همه مواد مغذی ذکر شده استفاده کنید؛ برای این کار می‌توانید از پیشنهاد های غذای افطاری مجله اکالا کمک بگیرید. ایده های زیادی را اینجا پیدا میکنید ولی مراقب باشید پرخوری نکنید! این کار یکی از اموری است که در آداب ماه رمضان به شدت نهی شده است. آب میوه یا آب فراوان بنوشید و از غذاهای سرخ کردنی بپرهیزید. (در صورتی که دچار ضعف و افت فشار خون شدید استفاده از نمک و مایعات را بیشتر کنید).

چه نکاتی را باید در خوردن سحری رعایت کنید؟

  •  خوردن خورش‌های همراه با آلو و زرشک
  •  پرهیز از خوردن چربی ها و خوراکی های چرب
  •  پرهیز از خوردن میوه های گرمسیری چون موز و انبه (و کمتر آناناس) که زیاده روی در خوردن آنها موجب افزایش غلظت خون می شود.
  •   نوشیدن شربت های سرکه شیره، سکنجبین یا شربت آبلیمو یا شربت بیدمشک با گلاب یا آب آلو، تمر یا زرشک.
  •  نوشیدن عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چایخوری تخم خرفه.
  •  بهتر است در زمان سحری غذاهای گیاهی پخته شده بیشتر مورد توجه قرار گیرد. سالاد فصل با جوانه گندم و یک لیموی تازه و روغن زیتون بسیار مقوی ست.

 تدابیر افطار

۱- پرهیز از خوردن چربی ها و خوراکی های چرب

۲- پرهیز از خوردن میوه های گرمسیری

۳- مصرف شربت سرکه و شیره، سکنجبین، یا شربت آبلیمو

۴- مصرف کم تر شیرینی ها، به ویژه شیرینی های قنادی چون زولبیا و بامیه یا پشمک و محدود کردن مصرف آن ها به برطرف کردن هوس.

۵- پرهیز از مصرف زیادخرما در مناطقی که درخت نخل رشد نمی کند.

در زمان افطار آب جوش،   شیر یا چایی کم رنگ ولرم بسیار کار ساز است. بعد از آن خرما و سوپ و فرنی یا آش رقیق میل کنید.

بهتر است زمان شام بیشتر به سالادها توجه بیشتری شود. حریر بادام با آرد برنج همراه با عسل یا شیره انگور بسیار مقوی است.

نان، پنیر، سبزی، مغز گردو، با مقداری انگور و اکتفا به غذاهای بخار پز توجه بیشتری شود. ماهی و سبزیجات بخار پز فراموش نشود. از مایعات خنک و سرد در زمان افطار بپرهیزید. در این ماه پر خیر و برکت میتوانید سایر راهنمایی ها را از اینجا بخوانید.

ماه رمضان امسال با وجود مشکلاتی که گریبان گیرمان شده است، از جمله ویروس کرونا، دید و بازدیدها کمتر هستند و این حالت فرصتی به وجود می‌آورد که بدون در نظرگیری تجملات،  را با به دعا و دفع عادات ناپسند بپردازیم. به امید اینکه با یک رژیم غذایی سالم رمضانی دعای همگانی زودتر کرونا را شکست دهیم.

 

آرزو افشار ونگینی ۲ ۰
خداداد
سلام واقعاً مطالب عالی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اینجا سبک زندگی شاد را بیاموزید