طرز پخت آش شله قلمکار برای افطاری در ماه مبارک رمضان

ایرانی ها علاقه زیادی به خوردن انواع آش ها و سوپ ها به هنگام افطار در ماه مبارک رمضان دارند و هیچ سفره افطاری ایرانی را بدون آش در ماه مبارک رمضان نمی یابید. آش شله قلمکار یکی از آش های خوشمزه و دلچسب ایرانی است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشد و در نذری های ما ایرانیی ها در ماه محرم و ماه مبارک رمضان بسیار محمبوب می باشد. ما در این پست طرز پخت آش شله قلمکار برای 4 نفر برای شما عزیزان به اشتراک می گذاریم.

طرز پخت آش شله قلمکار برای افطاری مواد لازم جهت پخت آش شله قلمکار

تهیه آش شله قلمکار از آش هایی است که با چند بار پختن قلق آن بدست می آیند بنابراین دقت کافی را به هنگام پخت آن بکار بگیرید.

مواد لازم برای تهیه آش شله قلمکار برای 4 نفر: پیاز ۴ عدد سیر ۲ حبه برنج ½ لیوان نخود ½ لیوان عدس ۱ لیوان گندم ½ لیوان لوبیا چیتی ½ لیوان سبزی آش ۵۰۰ گرم کشک به اندازه کافی گوشت بدون استخوان ۲۵۰ گرم نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه آش شله قلمکار

بهتر است قبل از پخت آش شله قلمکار بهتر است نفخ حبوبات از بین ببریم جهت اینکار ابتدا نخود و لوبیا را جداگانه در کاسه ای می ریزیم و روی آن ها آب می گیریم و به مدت ۶ ساعت اجازه می دهیم تا خیس بخورند و باید هر 2 ساعت آب آن را عوض کنید.

اگر بتوانید حبوبات آش شله قلمکار را شب قبل از پخت خیس کنید خیلی عالی است. سپس ۳ تا از پیازها را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و به صورت خلالی خرد می کنیم و در تابه ای بزرگ روغن می ریزیم و روی حرارت کم می گذاریم تا داغ شود و سپس پیازها را در تابه ای حاوی روغن داغ می ریزیم و تفت می دهیم و زمانیکه رنگ آن طلایی شد آنها را در بشقابی می ریزیم.

پیاز برای تهیه آش شله قلمکار

نوبت آن رسیده که گندم ها را بشوییم و آبکش کنیم و با ۵ لیوان آب آن را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم شعله گاز قرار می دهیم تا پخته شود.

نخود را در قابلمه ای می ریزیم و روی آن آب می گیریم و روی حرارت گاز قرار می دهیم تا خوب بپزد.پس از گذشت ۱ ساعت از پخت نخود لوبیا را نیز آبکش می کنیم و به نخود اضافه می کنیم تا با هم خوب مغز پخت شوند.

سپس گوشت مورد نیاز آش شله قلمکار را می شوییم و روی تخته آشپزخانه خرد می کنیم و در قابلمه ای جدا می ریزیم و روی آن چند لیوان آب سرد می ریزیم و پیاز باقیمانده را به همراه سیر پوست می گیریم و به ۴ قسمت تقسیم می کنیم و داخل گوشت قرار می دهیم.

گوشت را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا پخته شود. پس از اینکه گوشت خوب پخت،گوشت ها را از آب گوشت جدا می کنیم و آب گوشت را صاف می کنیم و کنار می گذاریم.

گوشت ها را به وسیله چنگال ریش ریش می کنیم و کنار می گذاریم. برنج را تمیز می شوییم و در قابلمه ای بزرگ می ریزیم و عدس را آبکشی می کنیم و به برنج اضافه می کنیم و ۶ لیوان آب روی مواد داخل قابلمه می ریزیم و روی حرارت ابتدا زیاد می گذاریم تا به جوش بیاید و بعد از گذشته چند دقیقه حرارت را ملایم می کنیم تا عدس و برنج نرم شوند.

سبزی آش شله قلمکار اسفناج ، مرزه ، ریحان ، جعفری ، نعناع ، گشنیز است که به مقدار یکسان از هر کدام در آش استفاده می کنیم که سبزی ها را از قبل پاک می کنیم و می شوییم و آبکش می کنیم و روی تخته آشپزخانه ساطوری خرد می کنیم.

پس از پخت برنج و عدس ،قبل از اینکه سبزی ها را به مواد بیفزاییم بهتر است کمی نمک روی مواد بریزیم و بعد سبزی ها را به قابلمه اضافه می کنیم(تا رنگ سبزی تا جای ممکن تغییر نکند)

برای اینکه سبزی ها نرم شوند حدود ۲۰ دقیقه زمان کافی است سپس نوبت آن است که نخود و لوبیا و گندم پخته شده را اضافه کنیم و گوشت های ریش شده و آب گوشت را نیز همینطور.

ادویه ها ی آش شله قلمکار شامل زردچوبه،نمک،فلفل سیاه است ادویه ها را به همراه نصف پیاز داغ را نیز داخل آش می ریزیم و آب جوش به مواد اضافه می کنیم درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را ملایم می کنیم تا به مدت ۲ الی ۳ ساعت آش خوب بپزد و لعاب دار شود.

**امیدوارم لذت کافی را از طرز تهیه آش شله قلمکار برده باشید**

***نوش جان***

آرزو افشار ونگینی ۰ ۱
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اینجا سبک زندگی شاد را بیاموزید