معروف ترین تقویم های جهان

زمان های

امروز دیگر تصور اینکه ندانیم امروز چه روزی است؟، و یا تاریخ امروز چیست و حتی اینکه امروز چند شنبه است؟ برای ما غیر قابل تصور شده. انسان‌ها حداقل از «عصر نوسنگی» تاکنون فهمیدند که باید کنترل زمان خود را داشته باشند و برای برنامه ریزی رفت آمد های خود و فعالیت هایی که انجام می دهند نیاز به یک مهیار سنجش زمان دارند. برای همین منظور برای خود از همان سال های ابتدایی تقویم هایی را اختراع کردند.

 گفته محققان و دیرینه شناسان قدمت اختراع اولین تقویم انسان به «عهد برنز» یعنی حدود ۱۰۰۰ الی ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و منطقه‌ی خاورمیانه‌ی کنونی بر می‌گردد. این تقویم های اولیه وابسته به ماه و خورشید بود و با نظاره کردن به آن برای خود ماه ها و سال هایی را تعیین می کردند. از آن زمان تاکنون، مردم سرزمین‌های مختلف اقدام به ایجاد و توسعه‌ی انواع تقویم‌های مختلفی برای خود کرده‌اند که ماقد داریم در ادامه معروف ترین تقویم های جهان را خدمت شما عزیزان معرفی نماییم.

تقویم ایرانی

تقویم ایرانی که امروزه به عنوان دقیق ترین تقویم و روزشمار جهان بشمار می رود در دوره های بسیار دور و حتی در زمان حکومت های کاسیان و هخامنشیان تدوین و نوشته شده است و در طی سالیان مختلف نواقص و کاستی های آن برطرف شده و حال دقیق ترین و منطبق ترین تقویم جهان با رویدادهای طبیعی می باشد. تقویم جلالی یکی از گاه‌شمارهای ایرانی است که مبدا آن، سال جلوس ملکشاه بر تخت سلطنت و سرآغاز آن جمعه، اول فروردین سال نخستین جلالی (۴۵۸ هجری خورشیدی)، برابر با نهم رمضان سال ۴۷۱ هجری قمری قراردادی (۱۵ مارس ۱۰۷۹ میلادی جولیانی مطابق ۲۱ مارس ۱۰۷۹ میلادی گرگوری) بود. تقویم رسمی ایران بر اساس تقویم جلالی تدوین شده است که در آن لحظه تحویل سال از فصل بهار مصادف با نو شدن طبیعت تعیین شده است.

تقویم چینی

تقویم سنتی چین یک تقویم بسیار کهن است که سالها، ماهها و روزها را با توجه به پدیده های نجومی بررسی می کند. طبق این تقویم، هر ماه در روز “هلال ماه نو” شروع می‌شود. شروع سال چینی نیز با موقعیت مکانی ماه مشخص می‌شود، یعنی هنگامی که ماه مابین انقلاب زمستانی (کوتاه‌ترین روز سال و شب یلدا) و اعتدال بهاری قرار دارد. گرچه امروزه چین از تقویم گرگوری استفاده می کند، تقویم سنتی چینی به تعطیلات می پردازد، مانند جشنواره فانوس – در چین و در جوامع چینی دیگر. همچنین به تاریخچه سنتی چینی تاریخ در یک سال می رسد، که مردم برای انتخاب روزهای عاشقانه، مراسم تشییع جنازه، حرکت و یا شروع کسب و کار استفاده می کنند.

تقویم گریگوری

تقویم گرگوری تقویم مورد استفاده در بسیاری از کشورهای جهان است.و آن را به نام پاپ گرگوری XIII نامگذاری کرده اند، که در اکتبر ۱۵۸۲ آن را معرفی کرد. این تقویم، جای تقویم ژولینی را گرفت تا با افزایش ۰۰٫۲ درصدی طول سال، دقت آن را بهبود بخشد. تقویم گریگوری توسط پاپ گریگوری سیزدهم در قرن شانزدهم میلادی معرفی شد. اگرچه تقویم گریگوری، تقویم مسیحیان است اما در کشورهای زیادی مورد استفاده است.

تقویم هجری

تقویم اسلامی، تقویم مسلمان یا تقویم هجری (عربی: التقویم الهجری) تقویمی است که شامل ۱۲ ماه ماه در سال ۳۵۴ یا ۳۵۵ روز است. این تقویم برای تعیین روزها اوقات شرعی و مناسبت ها تعطیلات و آیین های اسلامی مانند دوره سالانه روزه و زمان مناسب برای زیارت مکه استفاده می شود.در این تقویم اولین سال اسلامی پس از هجرت پیامبر مکرم اسلام، حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه و در سال ۶۲۲ میلادی آغاز شد. این بدان معنا است که اکنون در سال ۱۴۳۸ هجری مصادف با سال ۱۳۹۵ شمسی و ۲۰۱۶ میلادی هستیم. در اکثر کشورهای اسلامی تقویم مدنی تقریبا تقویم گرگوری است.

تقویم ژولینی

تقویم ژولینی یا همان تقویم رومی که در سال های حکومت رومی ها از اعتبار بسیار بالایی برخوردار بود. درواقع اولین تقویم مهم جهان بود که از روش گاه‌شماری به کمک ماه و خورشید فاصله گرفت. این تقویم که در سال ۴۶ پیش از میلاد، توسط ژولیوس سزار معرفی شد. طبق تقویم ژولینی، هر سال ۳۶۵ روز و ۱۲ ماه دارد که هر چهار سال یک بار، یک روز در ماه فوریه به آن اضافه می‌شود.

تقویم عبری

تقویم عبری یا تقویم یهودی که در میان ایرانیان یهودی تبار به آن تقویم مختط یا مختلط نیز گفته می‌شود، در سال ۱۰ پس از میلاد مسیح ایجاد شد. در ابتدا، تقویم عبری از ماه‌های قمری و تقویم سالی (از ژانویه تا دسامبر) برای محاسبه‌ی ایام سال استفاده می‌کرد که از هر ۳ الی ۴ سال یک بار، یک ماه به آن اضافه می‌شد تا تفاوت بین ماه‌های قمری و تقویم سالی‌اش جبران شود. با گذشت زمان، محاسبات ریاضیاتی جای این روش را گرفت. امروزه، تقویم عبری برای مشخص کردن تعطیلات مذهبی، تعیین زمان مناسب عبادت‌های روزانه و انجام مراسمات مذهبی یهودیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

آرزو افشار ونگینی ۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اینجا سبک زندگی شاد را بیاموزید