خواص زعفران برای سلامت قلب و عروق

با مطالعه این پست با خواص زعفران برای سلامت قلب و عروق بیشتر آشنا می شوید. همانطور که می دانید زعفران دارای طبع گرم می باشد و این طلای سرخ خواص بسیار زیادی برای بدن دارد اما ما در این مقاله فواید زعفران برای قلب و عروق را خدمت شما عزیزان شرح می دهیم.

بیشتر بخوانید : تاثیر زعفران بر پوست و مو

خواص زعفران برای سلامت قلب و عروق

تاریخچه زعفران و خواص درمانی زعفران بر قلب

یکی از ارزشمند ترین و گران قیمت ترین ادویه های جهان زعفران یا زرپران است که به ادویه طلایی یا طلای سرخ شناخته شده است و یکی از گیاهان دارویی نام برده شده در کتاب مقدس می باشد.

جالب است که بدانید زعفران بیش از 150 ترکیب آنتی اکسیدانی مختلف دارد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد همچنین باعث تقویت حافظه شده و سندروم پیش از قاعدگی را درمان می کند.

خواص زعفران بر قلب و عروق

در این بخش از مقاله به بررسی خواص زعفران بر سلامت قلب را مورد بررسی قرار می دهیم با ما همراه باشید. یک راه ساده برای محافظت از سلامت قلب، مصرف مواد دارای پتاسیم مانند زعفران است.

همانطور که می دانید پتاسیم یک گشادکننده ی برای عروق بدن هستند که باعث جلوگیری از افزایش فشار خون و فشار روی شریان ها می شود. این اتفاق باعث محافظت از قلب شده و می تواند حملات قلبی و سکته مغزی را از بین ببرد.

تحقیقات نشان می دهند که آنتی اکسیدان های موجود در زعفران قادرند به سلامت قلب و بهبود بیماران قلبی کمک کنند و همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و آترواسکلروزیس را کاهش دهند. گفته می شود که زعفران برای درمان تپش قلب مفید می باشد.

  • احتمال سکته قلبی را با مصرف زعفران کاهش دهید

عطر خوش زعفران بخاطر سافرانال موجود در آن ایجاد می شود، از طرفی سافرانال موجب کاهش خطر سکته قلبی و از طرف دیگر باعث پیشگیری از ضایعات ناشی از سکته قلبی می‌شود.

  • زعفران مانع افزایش کلسترول، تری گلیسرید و چربی خون می شود

انسداد و گرفتگی رگ‌های قلب مشکل جدی بسیاری از افراد است. پس باید در سدد پاکسازی قلب و رگ های خونی برآییم. استفاده از زعفران روشی گیاهی برای تقویت و از بین بردن گرفتگی رگ‌های قلب است. همچنین مصرف زعفران موجب عدم آسیب به بافت قلب و خون مردگی در افرادی که دچار حملات قلبی شده اند  میشود.

بررسی ها نشان داده است کروسین موجود در زعفران مانع افزایش کلسترول، تری گلیسرید و چربی های مضر در خون و تجمع آن‌ها در عروق بدن است. با جلوگیری از تجمع این مواد در رگ‌ها، بروز سکته قلبی در افراد نیز کاهش مییابد.

  • خون سازی با مصرف زعفران

زعفران خون ساز بوده و باعث بهبود عملکرد سیستم گردش خون می‌شود. زعفران برای سیستم گردش خون بسیار مفید است. از طرف دیگر زعفران برای تصفیه و پاکسازی خون نیز مفید است.

  • کمک به درمان بیماری قلبی آترواسکلروز با مصرف زعفران

 بالابودن کلسترول خون و فشار خون، عوامل ژنتیکی و مصرف سیگار مهم‌ترین عوامل ایجاد آترواسکلروز هستند. با تجمع کلسترول و چربی در دیواره عروق و رگ‌ها، بیماری گرفتگی شرایین (آترواسکلروز) به وجود می آید که موجب سخت شدن رگ‌ها و از بین رفتن حالت ارتجاعی آنها می‌شود.

این موارد خود پیش زمینه ای برای بروز سکته قلبی و مغزی است. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که کروسین و کروستین موجود در زعفران می‌تواند وقوع بیماری‌های قلبی مانند آترواسکلروز را کاهش دهد.

  • مصرف زعفران باعث افزایش تأثیر داروهای قلبی می شود

ابوعلی سینا در کتب خود بیان کرده است از آنجایی که زعفران موجب ایجاد بهبود در وضعیت کلی بیماران میشود باید به همراه داروهای قلبی مقداری زعفران نیز به بیماران تجویز شود. چرا که زعفران عمل هدایت و رساندن دارو به قلب را انجام میدهد در نتیجه تأثیر دارو بر قلب افزایش مییابد.

  • تقویت قلب با زعفران

اثبات شده است که کروسین، تیامین و ریبوفلاوین موجود در زعفران در تقویت قلب، حفظ سلامت قلب و پیشگیری از مشکلات قلبی مفید و موثر واقع شده است. همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم زعفران این طلای سرخ دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید می باشد.

  • کاهش فشار خون با مصرف زعفران

کروسین و سافرانال موجود در زعفران موجب کاهش فشار خون در بدن می‌شود. محققان برای اثبات تأثیر زعفران بر فشار خون بالا، تحقیقاتی بر روی چندین موش آزمایشگاهی انجام دادند. به این صورت که مقداری از دوزهای مختلف کروسین و سافرانال موجود در زعفران را به صورت وریدی به آن ها تزریق کردند.

در تمامی موارد تمام موش های مبتلا به بیماری فشار خون و موش های دارای فشار خون عادی بسته به میزان دوز دارو، کاهش فشار خون داشتند.

  • تسریع گردش خون

زعفران می تواند با افزایش گردش خون، متابولیسم بدن را هم بیشتر کند و همچنین به‌ عنوان یک مولد انرژی عمل نماید. زعفران با طبع گرم خود باعث ایجاد گرمایش در بدن شده و همچنین موجب تسریع گردش خون می‌شود و به دنبال آن حرارت بدن افزایش می‌یابد.

از طرفی وجود مقادیر زیادی از آهن در زعفران، مقدار گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد. در نتیجه موجب بیشتر شدن گردش خون، اکسیژن رسانی به اندام های بدن برای سوخت و ساز  و پیشگیری از علائم کم‌خونی می‌شود.

خواص دم کرده (چای و دمنوش) زعفران برای قلب

خواص دم کرده (چای و دمنوش) زعفران برای قلب

جالب است که بدانید چای زعفران به عنوان یک درمان نچرال و طبیعی برای سلامت قلب و عروق، افسردگی،؟ درمان اختلالات قاعدگی، تقویت حافظه و پیشگیری و درمان سرطان می باشد.

درست است که در حال حاضر دمنوش های زعفراتی بصورت آماده و تیبک در بازار وجود دارند اما خودتان نیز می توانید در خانه این دمنوش را تهیه نمایید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

چند روش برای تهیه دمنوش زعفران وجود دارد :

  • دم کردن ریشه زعفران همانند چایی
  • مخلوط هل ، گل محمدی ، چای سبز و زعفران
  • ریختن چند پر زعفران در چایی قرمز

بیشتر بخوانید : طرز تهیه شربت زعفران خوش عطر و بو با گلاب

خواص زعفران برای قلب در طب سنتی

متخصص طب سنتی ایرانی بر این باورند که زعفران عملکرد بطن چپ قلب را در مواجهه با عوامل آسیب رسان حفظ می‌کند. همچنین ابراهیم ایران دوست درخصوص خواص زعفران برای قلب چنین گفت : از دیدگاه طب ایرانی زعفران تمایل و نفوذ مواد غذایی و داروها را به قلب افزایش می‌دهد، همچنین مصرف آن شادی‌آور بوده و تقویت‌کننده قلب است. ایراندوست گفت: زعفران به عنوان مانعی برای جلوگیری از رسوب آنها در عروق عمل می کند و از دیدگاه طب جدید زعفران از افزایش کلسترول و تری گلیسرید و چربی بد خون جلوگیری می‌کند. این متخصص طب سنتی ایرانی تصریح کرد: در بیمارانی که دچار حملات قلبی شده‌اند، مصرف زعفران می تواند از آسیب به بافت های قلبی جلوگیری کنند.

آرزو افشار ونگینی ۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اینجا سبک زندگی شاد را بیاموزید