فواید و خواص درمانی گل محمدی (گل سرخ)

گل محمدی همان گل سرخ است که نام علمی آن Rosa damascena می باشد. گل سرخ دارای خواص درمانی و دارویی و همچینین فواید فوق العاده ای می باشد. شاید جالب باشد که بدانید این گیاه فقط بوی خوب ندارد وفقط برای خوشبو کردن چایی قرمز از آن استفاده نمی شود ما در این مقاله به فواید و خواص درمانی گل محمدی (گل سرخ) می پردازیم.

با ما همراه باشید در ادامه به موارد زیر خواهیم پرداخت :

  • خواص دارویی چای و دمنوش گل سرخ
  • خاصیت چای گل محمدی برای مادران باردار
  • تاثیر گل قطره گل محمدی بر پاکسازی پوست
  • فواید گل محمدی برای سلامت بدن
  • خواص گل محمدی بر کاهش وزن
  • خواصیت گل محمدی برای خانم ها
  • فواید روغن گل محمدی برای درمان یبوست
  • عوارض مصرف گل محمدی

فواید و خواص درمانی گل محمدی (گل سرخ)

خواص دارویی دمنوش گل محمدی

همانطور که می دانید از گل محمدی بصورت گلاب ، دمنوش ، پودر ، روغن ، عطر و افشورده در طب سنتی جهت درمان برخی بیماری ها و همچینین پیشگیری از بیماری ها از آن استفاده می کنند. البته از فواید گل سرخ برای زیبای پوست و مو نیز نیز نباید غافل شد.

پودر گل محمدی در واقع گل محمدی هست که پس از اینکه در شرایط مناسب خشک شد به بازار عرضه می شود. در این بخش از مقاله به فواید درمانی گل سرخ می پردازیم.

تسکین ناراحتی کبد با چای گل محمدی : اگر جز ان دسته از افراد هستید که از ناراحتی کبد رنج می برید می توانید با نوشیدن چای گل محمدی بدن و کبد خود را سم زدایی نمایند. از دیگر مزایای نوشیدن دمنوش گل محمدی پاکسازی کبد و کیسه صفرا می باشد.

درمان آرتریت با گل سرخ : گل محمدی خاصیت دیورتیک داشته و سبب تخلیه آب انباشته درون بافتی می شود و نوشیدن روزانه 2 فنجان چای گل محمدی درد بیماری های التهابی مانند آرتریت را تسکین می دهند. اثر ضد التهابی گل محمدی با اثر داروهای NSAID برابری می کند.

درمان عفونت دستگاه ادراری با گل سرخ :

گل محمدی سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و به همین دلیل سبب درمان عفونت دستگاه ادراری، کاهش التهاب مثانه و تسکین درد آن می شود بنابراین نوشیدن چای گل محمدی هر روز 3 یا 4 فنجان بیماری های عفونی دستگاه ادراری درمان می کند.

رفع گرمازدگی با گل محمدی :  شربت گل محمدی در گذشته برای درمان بیماریهای گوارشی و تنفسی استفاده می گردید و علاوه بر آن برای رفع گرمازدگی نیز موثر است.

خاصیت گل محمدی برای کلیه و سنگ کلیه : همانطور که گفتیم گل محمدی دارای خاصیت دیورتیک است و حجم ادرار را افزایش می دهد و از ابتلا به سنگ کلیه و بیماری های کلیوی جلوگیری می کند.

فواید گل سرخ برای درمان اسهال خونی :

نوشیدن دمنوش گل محمدی برای از بین بردن باکتری های مضر در روده نیزمی تواند مورد استفاده قراربگیرد، افراد مبتلا به بیماری هایی مانند اسهال خونی و التهاب های دستگاه گوارش نیزمی توانند ازمزایای این دمنوش استفاده کنند.

رفع بوی بد دهان با گل محمدی : برای رفع بوی بد دهان می توانید از آب گل سرخ و یا همان گلاب استفاده کنید به این ترتیب که با استفاده از آن قرقره کنید.

آب گل محمدی حفظ سلامت چشم : برای جلوگیری و غلبه بر مشکلات بهداشتی چشم مانند قرمزی یا سوزش می توانیم از گلاب استفاده کنید و چشم هایتان را با آن شستشو دهید.

درمان بی خوابی با چای گل محمدی :

نوشیدن یک لیوان چای گل محمدی قبل از خواب به کاهش استرس، آرام سازی اعصاب و تنظیم هورمون مربوط با ریتم قلبی و الگوهای خواب کمک می کند و مشکلات خواب و بی خوابی را درمان می کند.

خاصیت تب بری چای گل محمدی : جالب است بدانید که چای گل محمدی باعث کاهش دمای بدن شده و تب را کاهش می دهد و از تشدید عفونت جلوگیری می کند.

گل محمدی برای مقابله با عفونت : دمنوش گل محمدی منبع غنی از ویتامین های B1، B2 و K، بتاکاروتن، بیوفلاونوئیدها، تانن ها و پکتین است و سبب کاهش التهاب می شود و با عفونت بدن مقابله می کند.

تاثیر گل محمدی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن :

ویتامین C فراوان در چای گل محمدی با انواع عفونت مبارزه کرده و سبب درمان و تسکین گلو درد شده و به دفع خلط سینه و گلو کمک می کند و بیماری های تنفسی را بهبود می بخشد. دمنوش گل سرخ بخورید تا سیستم ایمنی بدنتان تقویت گردد. از این رو از ابتلا به بیماری هایی، چون سرماخوردگی، گلودرد و آنفولانزا ایمن می مانید.

بیشتر بخوانیم : طرز تهیه شربت گل محمدی طبیعی خواص درمانی دمنوش گل محمدی

خواص چای گل محمدی برای خانم های بارداری

چای گل محمدی سرشار از ویتامین C است و از نوشیدنی های مفید برای خانم های باردار می باشد زیرا سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت می کند و تولید کلاژن در بدن مادر و جنین را افزایش می دهد. ویتامین C برای رشد جنین ضروری است و سبب جذب بهتر آهن و کلسیم در بدن می شود .

از سوی دیگر علاوه بر ویتامین C ، چای گل محمدی دارای ویتامین E، سلنیوم، منیزیم، ویتامین های ب کامپلکس، منگنز و پتاسیم می باشد و سیستم ایمنی بدن مادر و جنین را تقویت می کند و از انواع بیماری ها مادرو جنین را مصون می دارد.

فواید گل محمدی بر سلامت پوست و مو

لایه برداری پوست با گل محمدی: گلبرگ های گل محمدی یک لایه بردار ملایم برای پوست هستند که سبب از بین رفتن سلول های مرده پوست و کاهش چربی پوست می شوند.

رفع چین و چروک صورت با گل محمدی :

گل محمدی حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مفید برای بدن از جمله ویتامین C است و انواع لکه های پوستی و چین و چروک را برطرف می کند. این گیاه یک اسکراب بسیار مفید برای لایه برداری از پوست، رفع چین و چروک، پاک کردن آرایش و برطرف کردن آلرژی های پوستی است.

نوشیدن چای گل محمدی نیز می تواند سبب کاهش چین و چروک های پوستی و افزایش کلاژن سازی پوست شود و به این ترتیب شادابی و جوانی پوست حفظ شود.

پاکسازی پوست با گل محمدی :

از ابتدای مقاله بارها به این خاصیت آنتی اکسیدان گلسرخ اشاره نمودیم اما این خصوصیت گل محمدی با رادیکال های آزاد مقابله کرده و با حساسیت های پوستی، چربی اضافه پوست و میکروب ها مبارزه می کند و سبب پاکسازی پوست از گرد و غبار و آلودگی می شود.

برای پاکسازی پوست خود ابتدا با مقداری چای گل محمدی صورتتان را بشویید و سپس غنچه گل محمدی را پودر کرده و 1 قاشق چایخوری از پودرآن را با عسل طبیعی مخلوط کنید و به پوست صورت بمالید و پس از 15 دقیقه صورتتان بشویید.

درمان آکنه و جوش با پودر گلبرگ های گل محمدی :

می توانید جهت درمان آکنه و جوش صورت خود از گل محمدی استفاده نمایید حهت انجام اینکار کافیست مقداری پودر گلبرگ گل محمدی یا روغن گل محمدی یا گلاب را روی جوش و آکنه خود بمالید ، جوش و آکنه شما درمان شده و التهاب ناشی از آکنه و جوش صورت کاهش می یابد.

گل محمدی برای مرطوب کردن لب ها :

به گلبرگ گل محمدی چند قطره عسل و یک قاشق خامه اضافه نموده تا یک ترکیب خمیری شکل تشکیل شود سپس این خمیر را حدود 15 تا 20 روی لب ها بگذارید و سپس آن را بشویید. این ماسک، لب های تان را مرطوب و درخشان می کند.

نکته: قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک اندکی از آن را روی پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا به آن حساسیت نداشته باشید.

خواص گل محمدی برای تقویت مو :

از ماسک گل محمدی و روغن نارگیل برای داشتن موهای نرم و ابریشمی، افزایش رشد مو و کنترل چربی پوست استفاده کنید. چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته ایم برای تهیه این ماسک2 دقیقه نصف فنجان روغن نارگیل را روی حرارت کم گرم می کنیم و اجازه می دهیم خنک شود، سپس 5 قطره روغن رزماری به آن می افزاییم و خوب مخلوط می کنیم.

سپس 1 قاشق غذاخوری پودر گلبرگ گل محمدی و در پایان 1 قاشق غذاخوری عسل به ماسک می افزاییم. این ماسک را روی ریشه موها و پوست سر ریخته و به مدت 5 تا 10 دقیقه ماساژ می دهیم و پس از 45 دقیقه با شامپو موها را می شوییم.

غنچه گل محمدی در آب وان حمام و عصاره آن به عنوان نرم کننده و عطر دهنده مو بکار می رود و علاوه بر آن برای مصارف تزئینی نیز کاربرد دارد.

بیشتر بخوانیم : خواص درمانی روغن نارگیل

خواص دارویی گل محمدی

فواید گل محمدی برای سلامت بدن

گل محمدی برای رفع ناتوانی های جنسی : استفاده از گل محمدی ناتوانی های جنسی را که منشاء آن مشکلات عصبی و افسردگی است را رفع می کند. جهت رفع این مشکل کافیست افشرده گل سرخ را از دارو خانه و یا عطاری ها تهیه نمایید و چند قطره از آن را در آبمیوه بچکانید و میل نمایید.

پیشگری از سرطان با استفاده از گل سرخ :

آنتی اکسیدان ها، کاتچین ها و پلی فنل های موجود در گل محمدی سبب محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد می شود . آنتوسیانین موجود در گل محمدی از جهش های ژنتیکی پیشگیری می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی گل محمدی سبب می شود سلول های سرطانی بدون وارد شدن آسیب به سلول های سالم بدن از بین بروند.

درمان افسردگی با گل محمدی :

افشره گل محمدی نشاط آور، ضد افسردگی، ضد فشارهای عصبی و ضد تنیدگی (استرس) است. عطر گل محمدی برای آرامش اعصاب ، ذهن و بدن مفید است . نوشیدن چای گل محمدی استرس و اضطراب را کاهش می دهد و سبب بهبود علائم افسردگی می شود.

درمان برخی بیماری های مزمن :

اثر منفی استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد روی سلول های سالم بدن از علل ابتلا افراد به بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی است. گل محمدی با داشتن خواص آنتی اکسیدانی قوی به مقابله با رادیکال های آزاد می پردازند و ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

گل محمدی برای درمان التهاب های پوستی :

این گیاه در مرطوب کنندگی پوست، رفع چروکهای صورت و درمان التهاب های پوستی بویژه در پوستهای حساس و لطیف (مانند پوست نوزادان) موثر است به همین دلیل در تولید صابون، لوسیون های پاک کننده پوست، کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده از گلاب و اسانس طبیعی این گل استفاده می کنند.

فواید گل محمدی بر سلامت پوست

خواصیت گل محمدی برای کاهش وزن و لاغری

با نوشیدن دمنوش گل محمدی راحت وزن کم کنید زیرا چای گل محمدی نوشیدنی سالم و بدون کالری است که جایگزین خوبی برای نوشیدنی های چاق کننده مانند قهوه خامه ای و انواع نوشابه ها و.. دارد و از این رو تاثیر خوبی در لاغری می گذارد.

اگر بین وعده های غذایی خود 1 فنجان چای گل محمدی بنوشید اشتهای شما کاهش یافته و سبب افزایش هضم چربی می شود.

خواص گل سرخ برای خانم ها

گل محمدی برای کاهش علائم یائسگی: زنان یائسه می توانند برای کاهش علائم و مشکلات این دوره مانند گرگرفتگی از دمنوش گل محمدی استفاده کنند.

تاثیر گل محمدی بر قاعدگی و پریود خانم ها :

نوشیدن چای گل محمدی سبب کاهش علائم قاعدگی مانند گرفتگی های دردناک، نفخ و درد می شود . نوشیدن چای گل محمدی به تنظیم قاعدگی و بهبود خلق و خو کمک می کند. خانم هایی که دچار قاعدگی شدید هستند بهتر است روزی 2 فنجان چای گل محمدی گرم به همراه پودر فلفل سیاه و عسل بنوشند.

فواید روغن گل محمدی برای درمان یبوست

از روغن گل محمدی می توان به عنوان یک ملین برای درمان یبوست مزاج استفاده کرد. چای گل محمدی نیزنوشیدنی مفید برای معده و گوارش است زیرا تولید صفرا را افزایش داده و به هضم بهتر چربی ها کمک می کند و باعث رشد باکتری های خوب روده می شود. بهتر است دمنوش گل محمدی را به همراه دارچین استفاده نمایید.

عوارض جانبی و مضرات گل محمدی

  •  گل محمدی و دمنوش یا چای گل محمدی بی ضرر هستند اما مصرف میوه گل محمدی عوارضی مانند حالت تهوع و استفراغ، اسهال، یبوست، سوزش سر دل، خستگی، بیخوابی، سردرد، گرفتگی معده و واکنش های آلرژیک در فرد را به همراه دارد.
  • اگر گل محمدی بیش از حد مصرف گردد به دلیل ویتامین C فراوان موجود در آن سبب ابتلا فرد به سنگ کلیه خواهد شد.
  • ویتامین C فراوان گل محمدی سبب افزایش جذب آهن شده و برای بیماران مبتلا به تالاسمی مضر است.
آرزو افشار ونگینی ۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اینجا سبک زندگی شاد را بیاموزید