عید فطر چه روزی است و چه احکام و آدابی دارد

روز اول ماه شوال و پایان ماه مبارک رمضان را عید فطر می گویند. این عید ، بزرگترین عید مسلمانان جهان عم از شیعه و سنی بشمار می آید. و تعطیل رسمی در جامعه مسلمان است. روزه گرفتن در این روز حرام می باشد. ما در این مقاله به موضوع عید فطر چه روزی است و چه احکام و آدابی دارد می پردازیم.

با ما همراه باشید تا در ادامه به موضوعات زیر می پردازیم:

  • اعمال واجب عید سعید فطر
  • اعمال مستحب عید فطر
  • فطریه چیست و مبلغ آن چقدر است
  • نماز عید فطر چگونه است
  • چگونه غسل عید فطر را انجام دهیم
  • تکبیر عید فطر

عید سعید فطر

اعمال واجب و مستحب عید فطر

عید سعید فطر دارای یک سری اعمال بخصوصی است که برخی آنها واجب و برخی نیز مستحب هستند که مسلمانان آن را  که در این بخش از مقاله هر دو آن را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

اعمال واجب عید فطر

  • همانطور که می دانید در روز عید فطر، روزه گرفتن حرام می باشد
  • پرداخت فطریه در این روز بر مسلمانان واجب است.
  • خواندن نماز عید فطر در زمان غیبت امام زمان (ع) مستحب است اما  در عصر حضور و حاکمیت امام(ع) واجب می‌باشد.

اعمال مستحب عید فطر

اعمال مستحب به اعمالی گفته می شود که انجام آن‌ها ، بهتر از ترک آن‌ها است، هرچند انجام دادنش واجب نیست. از اعمال مستحب عید سعید فطر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • غسل کردن در شب عید مستحب است. روایت شده که قبل از غروب شب عید فطر غسل شود، آن‌گاه که می‌داند آن شب، شب عید است. و همچنین روایت شده که اواخر شب عید، غسل شود.
  • خوردن خرما قبل از خواندن نماز روز عید فطر و یا باز کردن افطار مستحب می باشد.
  • گفتن تکبیرات پس از نماز صبح و نماز عید بنابر قول مشهور مستحب است.
  • خواندن دعای ندبه نیز مستحب است.
  • در شب عید فطر خواندن دعای استهلال جز مستحبات می باشد.
  • خواندن دعای امام حسین مستحب می باشد.

فطریه چیست و مبلغ آن چقدر است؟

فطریه و یا ذکات فطره یکی از فروع دین اسلام است که توسط سر پرست خانواده در عید فطر پرداخت می‌شود. و میزان و یا مبلغ فطریه به ازای هر فرد معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب و یا به عبارتی غذای روزمره مورد استفاده است که می‌تواند گندم (برای کسانی که بیشتر نان می‌خورند) یا برنج یا ذرت یا کشمش یا خرما و مانند این‌ها باشد.

اعمال واجب و مستحب عید فطر

نحوه اقامه نماز عید فطر

جهت اقامه نماز عید فطر از طلوع آفتاب تا ظهر و یا از اذان ظهر تا اذان مغرب فرصت است. اقامه آن همانند نماز صبح است با این تفاوت که به جای سوره توحید در رکعت اول و دوم مستحب است به ترتیب سوره‌های اعلاء و سوره الشمس خوانده شود به علاوه رکعت اول ۵ و رکعت دوم ۴ قنوت دارد.

رکعت اول نماز عید سعید فطر : در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر گفت و بعد از هر تکبیر یک قنوت خواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد.

رکعت دوم نماز روز عید فطر :در رکعت دوّم بعد از خواندن حمد و سوره چهار تکبیر گفته می‌شود و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود و بعد از تکبیر پنجم به رکوع رفته و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد و سلام گفته می‌شود. در قنوت نماز عید فطر هر دعا و ذکری بخوانید کافی است ولی بهتر است دعای زیر را قرائت فرمایید :

«اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَاَهْلَ التَّقْوَی وَالمَغْفِرَةِ، اَسْأَلُک بِحَقِّ هذَا الیوْمِ، الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً، وَلِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکرامَةً وَمَزِیداً، اَنْ تُصلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، و آن تُدْخِلَنِی فِی کلِّ خَیرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، و آن تُخْرِجَنِی مِنْ کلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُک عَلَیهِ وَعَلیهِمْ، اللهمَّ اِنِّی اَسْأَلُک خَیرَ ما سَأَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک المُخْلَصُونَ».

انجام غسل عید فطر

همانطور که گفتیم انجام غسل عید فطر جز اعمال مستحب این روز می باشد. غسل عید فطر همان غسل ترتیبی می باشد که باید قبل از انجام آن نیت غسل عید فطر را بجا آورید.

تکبیر عید فطر چگونه است؟

الله أکبر اللهأکبر اللهأکبر

لا إله إلا الله

اللهأکبر الله أکبر

ولله الحمد

الله أکبر کبیراً

والحمد لله کثیراً

**معنای تکبیر عید فطر **

الله بزرگ‌ترین است، الله بزرگ‌ترین استالله بزرگ‌ترین است. خداوندی نیست مگر الله الله بزرگ‌ترین است. الله بزرگ‌ترین است.

و ستایش همه از آن الله است. الله به راستی بزرگترین است. و ستایش بسیار از آن الله است.

آرزو افشار ونگینی ۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اینجا سبک زندگی شاد را بیاموزید